Edit Content

Η καθημερνή σας ενημέρωση για τον Δήμο Λαγκαδά, την Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και όλο τον κόσμο δωρεάν στο διαδίκτυο

Χρυσοστόμου Σμύρνης 25

+30 6907651080

Δευτέρα 12/05/2025

Η Διαδικασία Αναγνώρισης Αγίων στην Ορθόδοξη Εκκλησία – Βήματα και Τελική Απόφαση

Η Διαδικασία Αναγνώρισης Αγίων στην Ορθόδοξη Εκκλησία – Βήματα και Τελική Απόφαση

Αναλυτική παρουσίαση της διαδικασίας αναγνώρισης Αγίων στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Πώς ξεκινά η τιμή ενός αγίου από τον λαό, ποια βήματα ακολουθούνται (συλλογή στοιχείων, εισήγηση επισκόπου, απόφαση Συνόδου) και ποιος φορέας αποφασίζει τελικά την επίσημη αγιοκατάταξη.

Εισαγωγή στη διαδικασία αγιοκατάταξης
Στην Ορθόδοξη Εκκλησία η ανακήρυξη κάποιου ως Αγίου δεν ακολουθεί μια απολύτως τυποποιημένη, νομικίστικη διαδικασία όπως ίσως συμβαίνει σε άλλες ομολογίες. Δεν υπάρχει ένα αυστηρό “δικαστήριο αγιοποίησης” ούτε προκαθορισμένα χρονικά όρια (π.χ. ακριβής αριθμός ετών) που να δεσμεύουν την Εκκλησία​. Αντίθετα, πρόκειται για ένα organικό συνδυασμό λαϊκής ευλάβειας και εκκλησιαστικής επιβεβαίωσης. Με απλά λόγια, η αγιοκατάταξη ξεκινά “από τα κάτω” – από τον πιστό λαό που τιμά ένα πρόσωπο ως Άγιο – και ολοκληρώνεται “από τα άνω” – με την επίσημη πράξη της Εκκλησίας που αναγνωρίζει αυτή την τιμή.
Η Ορθόδοξη παράδοση ανέκαθεν θεωρούσε ότι Άγιος καθίσταται κάποιος πρώτα στη συνείδηση του λαού του Θεού. Στους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, οι μάρτυρες τιμούνταν αμέσως μετά το μαρτύριό τους από τις κοινότητες, χωρίς να απαιτείται κάποια περαιτέρω επίσημη διαδικασία. Με το πέρασμα των αιώνων, και κυρίως από τον 10ο-11ο αιώνα μ.Χ. και εξής, εμφανίζεται πιο συχνά η πρακτική οι τοπικές Σύνοδοι των επισκόπων να εκδίδουν επίσημες πράξεις αναγνώρισης κάποιων Αγίων, για να διασφαλιστεί η ορθότητα της τιμής τους​. Στους νεότερους χρόνους, έχει διαμορφωθεί μια κοινή εκκλησιαστική πρακτική με συγκεκριμένα στάδια, όταν πρόκειται να εγγραφεί επισήμως ένας νέος Άγιος στο εορτολόγιο.
Παρακάτω παρουσιάζονται συνοπτικά τα βήματα που ακολουθούνται συνήθως στη διαδικασία αναγνώρισης ενός Αγίου στην Ορθόδοξη Εκκλησία:
  1. Λαϊκή τιμή και φήμη αγιότητας: Το πρώτο στάδιο είναι η ευλαβική φήμη που περιβάλλει το πρόσωπο του υποψήφιου Αγίου. Μετά την κοίμηση ενός ενάρετου χριστιανού (μπορεί να είναι μοναχός, κληρικός ή λαϊκός), αρχίζουν να κυκλοφορούν μαρτυρίες για την αγία ζωή του και – πολύ σημαντικό – μαρτυρίες για θαύματα που σχετίζονται με αυτόν, είτε εν ζωή είτε μετά θάνατον (θαυματουργικές θεραπείες, εμφανίσεις, κλπ). Ο πιστός λαός ξεκινά αυθόρμητα να τιμά το πρόσωπο αυτό: επισκέπτονται τον τάφο του, προσεύχονται σε αυτόν ζητώντας τη μεσιτεία του, αναφέρουν το όνομά του σε ευχές, ίσως φιλοτεχνούν και εικόνες του για ιδιωτική ευλάβεια. Αυτό το στάδιο μπορεί να διαρκέσει αρκετά χρόνια – συνήθως αρκετές δεκαετίες – ώστε να φανεί αν η τιμή έχει διάρκεια και ευρύτητα και δεν είναι μια παροδική ή τοπικά περιορισμένη εκδήλωση σεβασμού​. Η παράδοση θέλει να περνά μια “δοκιμασία του χρόνου” η φήμη αγιότητας, ώστε να βεβαιωθεί η Εκκλησία ότι δεν πρόκειται για ένα πρόσκαιρο συναίσθημα ή μια αυθυποβολή. Πάντως, δεν υφίσταται κάποιος αυστηρός κανόνας (π.χ. “πρέπει να περάσουν 100 χρόνια”). Υπάρχουν περιπτώσεις όπου η αγιότητα ενός προσώπου αναγνωρίστηκε ευρέως πολύ σύντομα (όπως είδαμε με τον Άγιο Παΐσιο ή παλαιότερα με τον Άγιο Νεκτάριο), διότι τα πνευματικά τεκμήρια ήταν ισχυρά.
  2. Συλλογή στοιχείων και εξέταση: Όταν η ευλάβεια προς το πρόσωπο αυτό λάβει μαζικές διαστάσεις και επιμείνει στον χρόνο, η Εκκλησία αρχίζει να εξετάζει το ενδεχόμενο επίσημης αναγνώρισης. Μια επιτροπή ή ομάδα ειδικών (θεολόγων, ιστορικών, κληρικών) αναλαμβάνει να συγκεντρώσει όλα τα σχετικά στοιχεία. Αυτά περιλαμβάνουν: λεπτομερή καταγραφή του βίου του υποψηφίου Αγίου (για να φανεί αν έζησε με ορθόδοξη πίστη και αρετή), καταγραφή των θαυμάτων που του αποδίδονται, συγκέντρωση των λόγων και διδαχών του (αν υπάρχουν γραπτά ή προφορικά), καθώς και μαρτυρίες ανθρώπων που τον γνώρισαν προσωπικά και μπορούν να βεβαιώσουν για την οσιότητά του. Η επιτροπή αυτή μπορεί να είναι ανεπίσημη στην αρχή (π.χ. ομάδα πιστών ή το μοναστήρι του Αγίου που συλλέγει στοιχεία), αλλά στη συνέχεια σχηματοποιείται υπό την αιγίδα της τοπικής εκκλησιαστικής αρχής.
  3. Εισήγηση του τοπικού Μητροπολίτη: Μετά την συλλογή επαρκών στοιχείων, ο αρμόδιος Μητροπολίτης (στην επικράτεια του οποίου έζησε ή ετάφη ο υποψήφιος Άγιος) αναλαμβάνει να φέρει το θέμα στην επίσημη Εκκλησία. Συντάσσει μια έκθεση – εισήγηση προς την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας (αν πρόκειται για Αυτοκέφαλη Εκκλησία όπως η Εκκλησία της Ελλάδος) ή προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο (αν ο Άγιος ανήκε σε περιοχή δικαιοδοσίας του Πατριαρχείου, όπως π.χ. το Άγιον Όρος). Στην εισήγηση αυτή, ο Μητροπολίτης παρουσιάζει συνοπτικά τον βίο, τα θαύματα και την αυξανόμενη τιμή του εν λόγω προσώπου και ζητά να προχωρήσει η επίσημη αναγνώριση της αγιότητάς του​. Συχνά η εισήγηση συνοδεύεται από τις ευλογίες και άλλων αρχιερέων, αν η τιμή έχει απλωθεί και πέρα από τα στενά όρια μιας μητροπόλεως.
  4. Συνοδική απόφαση – Πατριαρχικός Τόμος: Αφού τεθεί το θέμα ενώπιον της ανώτατης εκκλησιαστικής αρχής, ξεκινά η συνοδική εξέταση. Η αρμόδια Κανονική Επιτροπή (επί θεμάτων αγιοκατάταξης) μελετά την εισήγηση και τα συγκεντρωμένα στοιχεία. Εάν όλα είναι σύμφωνα με την Ορθόδοξη πίστη και τάξη (δηλ. δεν υπάρχει κάτι μεμπτό στη ζωή ή στη διδασκαλία του προς αναγνώριση προσώπου, και τα θαύματα φαίνονται γνήσια), η Επιτροπή εισηγείται θετικά προς την Σύνοδο. Στο τελικό στάδιο, η Ιερά Σύνοδος –το ανώτατο συλλογικό όργανο των επισκόπων– ψηφίζει επί του θέματος. Αν η απόφαση είναι θετική (συνήθως λαμβάνεται ομόφωνα, δεδομένης της σοβαρότητας), τότε εκδίδεται η επίσημη πράξη της αγιοκατάταξης. Στην περίπτωση του Οικουμενικού Πατριαρχείου, αυτή η πράξη λαμβάνει τη μορφή Πατριαρχικού και Συνοδικού Τόμου Αγιοκατατάξεως, ο οποίος υπογράφεται από τον Πατριάρχη και όλους τους συνοδικούς αρχιερείς​. Ο Τόμος αυτός διακηρύσσει ότι «η Εκκλησία κατατάσσει τον δείνα δούλο του Θεού στο αγιολόγιο», ορίζοντας την ημερομηνία εορτής του και απονέμοντάς του τον χαρακτηρισμό (π.χ. Όσιος, Άγιος, Ομολογητής, κλπ., ανάλογα με τον βίο του).
  5. Επίσημη εκκλησιαστική ανακοίνωση και τελετή: Ακολούθως, η Εκκλησία ανακοινώνει πανηγυρικά στο πλήρωμα την απόφαση. Αυτό γίνεται με επίσημο ανακοινωθέν και συχνά με μια πρώτη πανηγυρική δοξολογία. Συνήθως τελείται μια ειδική ακολουθία όπου αναγιγνώσκεται ο Συνοδικός Τόμος της αγιοκατάταξης ενώπιον του κλήρου και του λαού​. Συμβολικά, στην τελετή αυτή μπορεί να αποκαλυφθεί η πρώτη επίσημη εικόνα (αγιογραφία) του νέου Αγίου και να λιτανευθεί. Από εκείνη τη στιγμή, ο νέος Άγιος μνημονεύεται στις ακολουθίες της Εκκλησίας.
  6. Σύνταξη υμνολογίας και καθιέρωση εορτής: Μετά την απόφαση, λόγιοι μοναχοί ή θεολόγοι συνθέτουν την επίσημη Ακολουθία του Αγίου – δηλαδή τους υμνους (απολυτίκιο, κοντάκιο, κανόνα κλπ) που θα ψάλλονται την ημέρα της μνήμης του​. Ορίζεται η ημερομηνία της ετήσιας εορτής του (συνήθως η ημέρα της κοίμησής του, που θεωρείται γενέθλιος ημέρα του στον ουρανό). Παράλληλα, αν υπάρχουν ιερά λείψανα του Αγίου, τοποθετούνται προς δημόσια προσκύνηση – είτε στον τάφο του είτε σε ναούς​. Η Εκκλησία, δηλαδή, παρέχει όλα τα λειτουργικά και λατρευτικά μέσα για την τιμή του νέου Αγίου από τους πιστούς.
  7. Πανηγυρικός εορτασμός και διάδοση της τιμής: Η πρώτη επίσημη πανηγυρική εορτή του Αγίου τελείται, όπως προαναφέρθηκε, με ιδιαίτερη λαμπρότητα, συχνά προεξάρχοντος ενός υψηλού εκκλησιαστικού αξιωματούχου (Πατριάρχη ή Αρχιεπισκόπου)​. Αυτός ο εορτασμός επισφραγίζει και στα μάτια του λαού την αγιοκατάταξη. Από εκεί και πέρα, ο Άγιος αυτός περιλαμβάνεται σε όλα τα ημερολόγια και τα αγιολόγια της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η τιμή του μπορεί να επεκταθεί σε όλη την ανά την οικουμένη Ορθοδοξία, ειδικά αν ο Άγιος είχε διεθνή ακτινοβολία. Οι πιστοί μπορούν πλέον να του απευθύνουν προσευχές δημόσια, να χτίζουν ναούς επ’ ονόματί του, να δίνουν το όνομά του στα παιδιά τους και γενικώς να τον τιμούν επίσημα ως Άγιο, χωρίς καμία επιφύλαξη.
Ποιος αποφασίζει τελικά;
Από τα παραπάνω βήματα, φαίνεται ότι το τελικό και αποφασιστικό στάδιο είναι η απόφαση της αρμόδιας Ιεράς Συνόδου. Σε κάθε Τοπική Ορθόδοξη Εκκλησία (Πατριαρχείο ή Αυτοκέφαλη Εκκλησία), η Σύνοδος των επισκόπων της έχει την ευθύνη να αποφανθεί για την αγιοκατάταξη. Συχνά όμως εμπλέκεται και το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ειδικά όταν ο προς αγιοκατάταξη ανήκε στη δικαιοδοσία του (π.χ. Αγιορείτες, όπως ο Παΐσιος, ή άλλες περιοχές του Οικ. Θρόνου) ή όταν η τιμή του έχει πανorthόδοξο χαρακτήρα. Στην πράξη, υπάρχει συνεργασία μεταξύ των Εκκλησιών. Για παράδειγμα, η Εκκλησία της Ελλάδος μπορεί να εισηγηθεί έναν νέο Άγιο στο Οικουμενικό Πατριαρχείο (αν ήταν Έλληνας), και το Πατριαρχείο με τη σειρά του εκδίδει τον Τόμο της αγιοκατάταξης, τον οποίο αποδέχεται και η Εκκλησία της Ελλάδος. Αυτό διασφαλίζει την ενότητα στην τιμή των Αγίων, ώστε ένας Άγιος να αναγνωρίζεται από όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες ταυτόχρονα.
Εν τέλει, αν θέλουμε να προσδιορίσουμε «ποιος αποφασίζει», θα λέγαμε: αποφασίζει η Εκκλησία ως σώμα, με τη Σύνοδό της. Όμως η απόφαση αυτή είναι ουσιαστικά η επιβεβαίωση αυτού που το Άγιο Πνεύμα ήδη έχει φανερώσει μέσα στην καρδιά του λαού Του. Η Εκκλησία «δεν αγιοποιεί, αλλά αναγνωρίζει την αγιότητα» – δεν απονέμει κάποιο μετάλλιο, αλλά μαρτυρεί επισήμως ότι ο συγκεκριμένος άνθρωπος ζει και δοξάζεται πλέον μετά θάνατον στην κοινωνία των Αγίων. Η Σύνοδος, λοιπόν, διαπιστώνει την αγιότητα, τη διακηρύσσει και εγγράφει το όνομα του Αγίου στο εορτολόγιό της​. Με αυτή την πράξη, ο Άγιος γίνεται κοινό κτήμα όλης της Εκκλησίας.
Σύγκριση με άλλες πρακτικές
Αξίζει μια σύντομη σύγκριση με την πρακτική της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, όπου η διαδικασία “αγιοποίησης” (καθαγιασμού) είναι πολύ πιο δικανική – περιλαμβάνει φάσεις «μακαρισμού» (Beatification) πριν την πλήρη αγιοποίηση (Canonization), διορισμό «δικηγόρου του διαβόλου» που εξετάζει τα αρνητικά, κτλ. Αντιθέτως, στην Ορθόδοξη παράδοση δεν υπάρχουν τέτοια στάδια ή νομικοί όροι.
Η ουσία όμως και στις δύο περιπτώσεις είναι να διακριβωθεί η φήμη αγιότητας και η ύπαρξη θαυμάτων. Η Ορθόδοξη Εκκλησία εμπιστεύεται πολύ την συναίνεση του λαού (consensus fidelium) και την καθοδήγηση του Αγίου Πνεύματος διά μέσου της ζωντανής παράδοσης, παρά κάποια τυπική επιτροπή θεολόγων. Γι’ αυτό και βλέπουμε ότι πολλές φορές προηγείται η λαϊκή ευλάβεια και έπεται η συνοδική πράξη.
Η αναγνώριση ενός Αγίου στην Ορθόδοξη Εκκλησία είναι μια χαρμόσυνη διαδικασία που συνδυάζει την πίστη του λαού και την ποιμαντική ευθύνη της Ιεραρχίας. Ξεκινά από την χάρη του Θεού που φανερώνεται στους απλούς ανθρώπους μέσω των θαυμάτων και της αγίας ζωής ενός προσώπου, και καταλήγει στην επίσημη δοξολόγηση του Θεού για τον νέο Άγιό Του με μια συνοδική πράξη. Κάθε αγιοκατάταξη δεν είναι παρά μια υπενθύμιση ότι η αγιότητα παραμένει εφικτή και ζώσα μέσα στην Εκκλησία. Οι Άγιοι δεν είναι μακρινοί ήρωες του παρελθόντος, αλλά σύγχρονα παραδείγματα που φωτίζουν τον δρόμο μας προς τον Χριστό. Η διαδικασία της αγιοκατάταξης, με όλα τα στάδια της, διασφαλίζει ότι όσοι τιμώνται ως Άγιοι αποτελούν όντως αυθεντικούς φορείς της Θείας Χάριτος και αξίζουν να προβάλλονται ως πρότυπα και μεσίτες για όλους τους πιστούς.
Πηγές: Οι πληροφορίες αντλήθηκαν και τεκμηριώθηκαν από επίσημες ανακοινώσεις και αρθρογραφία της Εκκλησίας από μαρτυρίες συγχρόνων Αγίων Γερόντων​ καθώς και από την εκκλησιαστική ιστορία και πράξη.

Κοινοποίηση:

Facebook
Twitter
Email
Εκτύπωση

Δημοφιλέστερα

Κατηγορίες

Live Lagadas

Σχετικά Αρθρα