Connect with us

Ειδήσεις Λαγκαδάς

Superfoods σε βρέφη και παιδιά: Έχουν θέση στη διατροφή τους;

Published

on

Τα τελευταία χρόνια γίνεται μεγάλη συζήτηση για τα οφέλη των superfoods ή υπερτροφών στην υγεία μας και εντάσσονται όλο και περισσότερο στις διατροφικές μας επιλογές.

γράφει η παιδίατρος Βικελούδα Κατερίνα

τηλ. επικοινωνίας: 693-27-27-267

διεύθυνση Ιατρείου: Φ.Βαρβαλιού 5 (έναντι ΚΕΠ)

  f: https://www.facebook.com/ped.kvikelouda

Τα τελευταία χρόνια γίνεται μεγάλη συζήτηση για τα οφέλη των superfoods ή υπερτροφών στην υγεία μας και εντάσσονται όλο και περισσότερο στις διατροφικές μας επιλογές.

Ως υπερτροφές θεωρούνται τρόφιμα που εμφανίζουν υψηλή διατροφική αξία λόγω μεγάλης συγκέντρωσης θρεπτικών συστατικών. Ενισχύουν τον οργανισμό μας με βιταμίνες, φυτικές ίνες και ωφέλιμα λιπαρά σε μεγαλύτερες ποσότητες από τα συμβατικά τρόφιμα, βοηθώντας στην ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού μας και στην καλύτερη ανάπτυξη των οστών, του εγκεφάλου και του νευρικού μας συστήματος. Επίσης περιέχουν ουσίες όπως τα αντιοξειδωτικά,  τα φλαβονοειδή και τις πολυφαινόλες που σχετίζονται με μείωση του κινδύνου εμφάνισης συγκεκριμένων ασθενειών.


Επομένως προκύπτει το ερώτημα: Έχουν θέση στην διατροφή του βρέφους και του παιδιού μας; Και από ποια ηλικία μπορούμε να τα εντάξουμε;

Αρχικά να διευκρινίσουμε ότι καμία τροφή δεν είναι «μαγική» και δε μπορεί από μόνη της να αντισταθμίσει έναν ανθυγιεινό τρόπο ζωής. Οι υπερτροφές επιδρούν θετικά όταν εντάσσονται σε ένα μοντέλο ισορροπημένης διατροφής. Επίσης η υπερκατανάλωσή τους μπορεί να έχει παρενέργειες, γι’ αυτό πρέπει να χρησιμοποιούνται με μέτρο. Είναι σημαντικό λοιπόν να γνωρίζουμε τι μας προσφέρουν και πώς μπορούμε να τις εντάξουμε στο διαιτολόγιο των παιδιών μας, το οποίο πρέπει να περιέχει μεγάλη ποικιλία τροφίμων.

 

10 Γνωστές Υπερτροφές που μπορούν να χορηγηθούν σε βρέφη και παιδιά:

 

1) Αβοκάντο

Περιέχει την υψηλότερη ποσότητα πρωτεΐνης από όλα τα φρούτα, βιταμίνες C και E, κάλιο, καροτενοειδή, φυτικές ίνες και είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα.

  • Λόγω της υφής και της ιδιαίτερης γεύσης του, το αβοκάντο είναι δυνατόν να καταναλωθεί με διάφορους τρόπους σε πολλές συνταγές και εντάσσεται από πολύ νωρίς στο διαιτολόγιο των βρεφών.

 

2) Ρόδι

Αποτελεί  πολύ καλή πηγή φυτικών ινών, βιταμίνης C, Κ και φολικού οξέος, καλίου και άλλων αντιοξειδωτικών ουσιών. Ο χυμός τους περιέχει Β-καροτίνη που μετατρέπεται σε βιταμίνη Α στον οργανισμό μας και ενισχύει το ανοσοποιητικό και την υγεία των ματιών και του δέρματος.

  • Λόγω του υψηλού κινδύνου πνιγμού σε βρέφη και μικρά παιδιά μπορούμε να χορηγήσουμε το φρέσκο χυμό τους.

 

3) Cranberries

 

Έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες και αποτελούν πηγή φλαβονοειδών  και βιταμινών Β και C, ενώ υπάρχει συσχέτιση και με πρόληψη λοιμώξεων ουροποιητικού

  • Προσοχή στα αποξηραμένα φρούτα: Στα βρέφη υπάρχει κίνδυνος πνιγμονής λόγω του μικρού μεγέθους και σχήματος τους. Επίσης επιλέγουμε τα αποξηραμένα φρούτα χωρίς ζάχαρη

 

4) Ξηροί καρποί

Οι ξηροί καρποί είναι πλούσιοι σε βιταμίνες συμπλέγματος Β και Ε και μέταλλα (μαγνήσιο, χαλκό, σελήνιο, σίδηρο).

  • Η πρώιμη εισαγωγή τους προστατεύει από την εμφάνιση αλλεργιών. Λόγω αυξημένου κινδύνου πνιγμονής χορηγούνται στα βρέφη και στα μικρά παιδιά ή σε μορφή βουτύρου καρπού χωρίς προσθήκη ζάχαρης ή αλεσμένοι σε μορφή πούδρας μέσα σε γιαούρτι, φρούτα κ.α Σε κομμάτια μπορούν να χορηγηθούν μετά το 5ο έτος της ηλικίας και πάντα με επίβλεψη από ενήλικα
  • Λόγω υψηλής αλλεργιογονικότητας, αν υπάρχει ιστορικό αλλεργίας στην οικογένεια, μπορεί να συστηθεί προληπτικός αλλεργιολογικός έλεγχος πριν την εισαγωγή τους

 

5) Κεφίρ

Το κεφίρ είναι πλούσιο σε προβιοτικά, βιταμίνες D, Β12 και Β2, φώσφορο ασβέστιο και μαγνήσιο. Παράλληλα έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε λακτόζη και είναι πιο εύπεπτο.

  • Μπορεί να χορηγηθεί με ασφάλεια σε παιδιά μετά τον 1ο χρόνο ζωής είτε σκέτο αντί για γάλα και γιαούρτι, είτε σε συνταγές ως υποκατάστατο του γάλακτος.

 

6) Κινόα

Είναι πλούσια σε σίδηρο, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, μαγνήσιο, φώσφορο, κάλιο, ασβέστιο, βιταμίνη Ε και φυτικές ίνες καθώς και σε Ω3  λιπαρά. Θεωρείται τροφή υψηλής βιολογικής αξίας γιατί έχει 9 απαραίτητα για τον οργανισμό αμινοξέα

  • Μπορεί να χορηγηθεί στα βρέφη από την έναρξη των στερεών τροφών μαζί με τα υπόλοιπα δημητριακά και να δίνεται ως συνοδευτικό

 

7) Μέλι

 Το μέλι είναι γνωστό για την υψηλή διατροφική του αξία. Περιέχει σίδηρο, φολικό οξύ και χαλκό, βιταμίνη C, Β6 και Β12, ασβέστιο, φώσφορο, μαγνήσιο, νάτριο, κάλιο, ψευδάργυρο και ισχυρές αντιοξειδωτικές ουσίες όπως χρυσίνη, καταλάση, καφεϊκό οξύ.

  • Δε χορηγείται σε παιδιά μικρότερα των 2 ετών λόγω κινδύνου αλλεργίας από το σημαντικό αριθμό γυρεόκοκκων που το χαρακτηρίζει ως προς τη βοτανική του προέλευση (θυμάρι, ερείκη, βελανιδιά, καστανιά, ελάτης) και κυρίως λόγω του κινδύνου βρεφικής αλλαντίασης από σπόρια του Clostridium Botulinum.

 

8) Σπόροι  Chia

Πλούσιοι σε φυτικής προέλευσης ω3 λιπαρά οξέα, βιταμίνες Β3, Β6 και Κ,  σίδηρο, ασβέστιο, φώσφορο, ψευδάργυρο, μαγνήσιο και σελήνιο, αντιοξειδωτικά και φυτικές ίνες. Βοηθούν στην εντερική λειτουργία και τη διαφοροποίηση του εντερικού μικροβιώματος.  

  • Μπορούν να χορηγηθούν σε βρέφη και παιδιά είτε αλεσμένοι, αλλά ιδανικά μουλιασμένοι σε μορφή πουτίγκας ή ζελέ ή να αναμιχθούν με γιαούρτι ή φρούτα.
  • Επίσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως υποκατάστατο του αυγού σε διάφορες συνταγές για παιδιά με αλλεργία στο αυγό

 

9) Σουσάμι – Ταχίνι

Περιέχει βιταμίνες του συμπλέγματος Β, φολικό οξύ, μαγνήσιο, φώσφορο, σελήνιο και φυτοστερόλες.

  • Χορηγείται στα παιδιά αλεσμένο ή ως ταχίνι. Το ταχίνι λόγω της πηχτής σύστασής του μπορεί να προκαλέσει πνιγμονή, γι’ αυτό θα πρέπει να διαλύεται σε υγρό ή γιαούρτι

 

10) Τζίντζερ

Πλούσιο σε κάλιο, ψευδάργυρο και πολυφαινόλες. Φημίζεται για τις αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές του.

  • Μπορεί να εισαχθεί από νωρίς στη διατροφή ενός βρέφους μέσα σε συνταγές φαγητών, σούπες και smoothies.

 

Πολλές από τις ευρέως χρησιμοποιούμενες υπερτροφές μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στα παιδιά, συμπληρώνοντας όμως ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο με ποικιλία τροφίμων από όλες τις κατηγορίες. Αν έχετε ενδοιασμούς για το πότε και σε ποια μορφή μπορούν να καταναλωθούν, συμβουλευτείτε τον παιδίατρό σας.

Ωστόσο πρέπει να θυμόμαστε ότι το ζητούμενο δεν είναι οι θαυματουργές τροφές, αλλά η σωστή διατροφική παιδεία.

 

Continue Reading

Συνεργασίες

Διαπιστευμένο Μέλος στο